Maatregelen voor je

bedrijfspandverzekering 

 

Organisatorische maatregelen 

Het is natuurlijk fijn wanneer je bedrijfspand een passende verzekeringsdekking heeft. Naast de bedrijfspandverzekering heb je, je wellicht verdiept in aanvullende verzekeringen welke elders op deze site ook worden uitgelegd. De opgenomen preventiemaatregelen zoals de keuring elektra, maatregelen voor brand en inbraakpreventie zijn netjes opgevolgd en gedocumenteerd met certificaten. Voor je gevoel heb je nu zowel de maatregelen getroffen om de mogelijkheid tot schade zo goed als mogelijk te beperken, en mocht het misgaan dan heb je dit verzekerd met de nodige verzekeringen. Naast het hebben van een passende verzekering en genomen maatregelen vanuit de poliseisen zijn er echter nog meer zaken welke belangrijk zijn voor je onderneming. Wij lichten dit graag voor je toe. 

Direct een indicatie van de premie

Laat je gegevens hier achter en ontvang binnen 2 dagen een offerte voor je bedrijfspandverzekering. 

Bel ons, dan regelen wij het

We zijn bereikbaar op werkdagen van 9- 17 uur.

088 730 3636

Calamiteitenplan

Een calamiteitenplan is een verplicht document dat elk bedrijf moet hebben. Je kunt het zien als een soort handboek voor als er iets misgaat.

In dit document moeten zaken staan zoals;

  • Welke personen zijn onderdeel van het BHV team met daarbij hun telefoonnummer
  • Alarmnummers
  • Op welke plek blusmiddelen en EHBO middelen aanwezig zijn
  • Wie is er waarvoor verantwoordelijk? Melden van het calamiteit, begeleiden van de ontruiming etc.
  • Waar tref je plattegronden en noodkaarten aan.

Onze experts geven graag nadere uitleg over het calamiteitenplan.

RI&E

Naast het hebben van een calamiteitenplan is het voor werkgevers ook verplicht een RI&E te hebben. Dit geldt alleen als er dus werknemers in dienst zijn. Een ZZP-er hoeft hieraan niet te voldoen.

RI&E staat voor Risico-inventarisatie en –evaluatie. De RI&E is een document waarin je eigenlijk beschrijft wat de werkzaamheden zijn en waar risico’s kunnen liggen voor het personeel. Door het opstellen van een RI&E rapport kom je wellicht werkzaamheden tegen waarbij het risico op een ongeval groot is. Wanneer je als ondernemer tijdens het opstellen van het RI&E rapport arbeidsrisico’s tegenkomt kan je hiervoor gericht maatregelen nemen. Deze maatregelen bieden voor zowel jou als werkgever ( minder verzuim) als de werknemer ( veiliger werken)  dus voordelen.

De maatregelen die je gaat nemen moet je opnemen in een apart deel van de RI&E. Dit wordt Plan van Aanpak (kortweg PVA) genoemd.

Een RI&E rapportage kent in tegenstelling tot bijvoorbeeld een elektra keuring geen geldigheidsduur.

Er wordt uitgegaan dat de ondernemer zijn RI&E blijft afstemmen op ontwikkelingen binnen het bedrijf. Wanneer er nieuwe machines komen en hierbij andere procedures gevolgd dienen te worden, dient de RI&E bijvoorbeeld aangepast te worden.

Als kleine ondernemer (tot 25 medewerkers) kan een RI&E veel tijd kosten. Ook omdat een RI&E in sommige gevallen getoetst moet worden. Deze toetsing moet gebeuren door een gecertificeerde arbodienst. In veel gevallen is het als kleine ondernemer mogelijk een branche RI&E te nemen. Het voordeel is dat een branche RI&E is goedgekeurd door de inspectie SZW.

Sleutelplan & Sleutelbeheer

Goed sleutelbeheer is natuurlijk belangrijk voor je bedrijfspand. Zaken als ;

  • Wie heeft er een sleutel?
  • Wie heeft toegang tot welke ruimte?

Zijn relevante vragen waar je als gebouweneigenaar over na kan denken.

Met een sleutelplan (ook wel sluitplan genoemd) kan je eenvoudig vastleggen wie tot welke ruimte

Beschikking heeft zonder dat een sleutelbos nodig is. Elke sleutel kan een moedersleutel zijn wat toegang geeft tot alle deuren en ruimte. Daarnaast zijn er gebruikerssleutels. Gebruikerssleutels kunnen  toegang geven tot 1 ruimte (bijvoorbeeld de schuur voor de klusjesman) of meerdere ruimten. Het voordeel is dus dat iedereen maar 1 sleutel nodig heeft en precies toegang heeft tot de ruimten waar hij/zij bevoegd toe is.

Uitvoerende maatregelen

Om het risico op schade te voorkomen dan wel te beperken zijn er diverse uitvoerende maatregelen welke je als pandeigenaar kunt nemen. Sommige maatregelen kunnen verplicht gesteld worden. Andere zijn niet verplicht maar wel raadzaam om uit te laten voeren. Ook kunnen sommige maatregelen korting geven op het premiepromillage. Een win win situatie dus voor jou als pandeigenaar.

Inbraakmeldinstallatie

Een inbraakmeldinstallatie zorgt ervoor dat bij een (poging tot) inbraak er een signalering uitgezonden wordt. Doorgaans is een inbraakmeldinstallatie verbonden aan een particuliere alarm centrale (kortweg PAC) genoemd. In sommige gevallen kan er ook gekozen worden voor door-melding naar een mobiele telefoon (bijvoorbeeld van een van de medewerkers die dichtbij wonen). De verzekeraar heeft doorgaans een voorkeur voor door-melding naar een PAC.

Compartimentering

Wanneer je een groter bedrijfspand hebt kan het raadzaam zijn op het pand in compartimenten (delen) op te splitsen. Bijvoorbeeld een splitsing tussen kantoren / opslag en productie. Op het moment dat op plek A iets gebeurd bijvoorbeeld een brand dan zal niet meteen de overslag plaatsvinden op het gehele pand. Zeker bij grotere bedrijfspanden met productie zien verzekeraars graag dat er compartimenten worden aangebracht. Ook bij bedrijfspanden met een grote opslaglocatie kan het verdelen in compartimenten raadzaam zijn.

Sprinklerinstallatie

Wanneer er in je bedrijfspand gevaarlijke stoffen worden opgeslagen of grootschalige productie / bewerking plaatsvind kan een sprinklerinstallatie raadzaam zijn. Wanneer de sprinklerinstallatie een seintje krijgt (bijvoorbeeld door warmte of rook) dan wordt de sprinklerinstallatie in werking gezet en wordt er een grote hoeveelheid water losgelaten. Zo kan een kleine brand niet uitmonden tot een grote brand met als gevolg een totaalverlies van je bedrijfspand.

Branddeuren & Brandmuren

Wanneer  (volledige) compartimentering te duur is kan er ook gedacht worden aan branddeuren of brandmuren. Deze oplossing wordt doorgaans gebruikt tussen kantoor en opslag of tussen meerdere delen van het pand met opslag waar nog wel diverse open ruimten bestaan (doorgangen zonder deur of rolluiken)

Brandmeldinstallatie

Een brandmeldinstallatie geeft een seintje door  aan doorgaans de (vrijwillige) brandweer. Op het moment dat het seintje afgaat (bijvoorbeeld omdat de brandmelders door hitte worden gestimuleerd om af te gaan) wordt de brandweer ingeschakeld om poolshoogte te nemen. Hierdoor kan voorkomen worden dat een kleine brand uitwoedt tot een grote waardoor je bedrijfspand volledig uitbrandt.

De voordelen van 123bedrijfspandverzekering 

  • Altijd deskundig advies.
  • Jaarlijkse bedrijfspand verzekering check
  • Wij zoeken de passende oplossing voor je aanvullende verzekeringen.
  • Je krijgt altijd een vast aanspreekpunt voor je bedrijfspandverzekering. 

Heb je vragen over onze service?

De meest voorkomende vragen aan onze helpdesk beantwoorden we op de website. Staat jouw vraag er niet bij of heb je een specifieke wens? Bel ons dan of stuur een bericht. We gaan je dan zo snel mogelijk helpen!

Laat hier je gegevens achter

Wist je dat je bij 123bedrijfspandverzekering ook heel gemakkelijk telefonisch een verzekering kunt afsluiten? Je krijgt vrijblijvend advies van onze experts en zij kunnen direct jouw bedrijfspandverzekering aaanvragen. Je kunt ze elke werkdag bellen tussen 9 en 17 uur op 088-73036